2019-11-15 10:45Bloggpost

Omvärldsanalys - Så kommer du igång!

Omvärldsanalys.hur.exempel.rosa.vit text

Vi är väl alla överens om att det är viktigt att hålla koll på sin omvärld? Bra! Då är du förmodligen också medveten om att en omvärldsanalys kan bidra med fördelar såsom bättre strategiska beslut, mer träffsäker kommunikation och enklare utvärdering av sina egna satsningar. Inte alls fy och skam. Idag hjälper vi dig komma igång och ger samtidigt 9 exempel och möjligheter med omvärldsbevakning som alla företag borde ta vara på.

Hur gör man en omvärldsanalys?

Genom att jobba med omvärldsbevakning metodiskt och steg-för-steg är chanserna goda att du löpande får ut värdefulla insikter. Här finns det en enkel process att följa:

4. Filtrera resultatet

1. Fastställ inflytelserika faktorer och sätt mål

Innan du börjar samla in data och får bättre kontroll över din omvärld så bör du komma fram till varför ni behöver omvärldsbevakning, vad som är viktigt att hålla koll på och hur ni kan få användning av eventuella insikter (varför, vad, hur). Börja med att fastställa externa faktorer som skulle kunna ha hög inverkan på er som företag och era resultat. Vad har ni exempelvis för påverkan på miljö, människa, samhälle och ekonomi? Vad tycker er omvärld är viktigt? Vad finns det för faktorer som tydligt kopplas till er kärnverksamhet? Konkurrenter, lagstiftningar och målgruppen är bara några exempel på saker värda att bevaka.

2. Identifiera relevanta källor och nyckelord

Början på all bevakning är sedan att definiera nyckelord och källor (sociala medier, digital print, offentliga dokument, talade medier etc) som är mest relevanta att analysera för att förstå er omvärld. Använder ni Notifieds bevakningsverktyg kan man enkelt sortera ut de källor som man tror ger bäst träffar.

Tips från coachen:
- Stavfel: Att dubbelkolla stavningen på sina sökord är såklart en självklarhet, men vi brukar också rekommendera våra kunder att fundera på eventuella stavfel som folk ofta gör för att på så sätt fånga upp fler relevanta träffar. Hur många har exempelvis inte stavat fel på ‘nationalencyklopedin’ i sina dar? Att även bevaka ‘nationalincyklopedin’ och ‘nationalencycklopedin’ är därför en bra idé.
- Se upp för onödigt långa fraser: Regeln är att ju längre exakta fraser du bevakar, desto mer begränsad blir din sökning. Undvik att begränsa dig i onödan.
- Generiska termer: Om ditt varumärke betyder även något annat behöver du identifiera sökord som kan exkludera den andra innerbörden. Ta Klarna som ett exempel. För att undvika felträffar kan det vara klokt att exkludera termer som tydligt hänger ihop det solsken, moln etc. '

3. Bevaka

Nu är det dags att aktivt börja bevaka. Kika in löpande för att hålla dig uppdaterad eller sätt upp automatiska rapporter som sammanställer det mest väsentliga i skräddarsydda utskick.

Rapportering.exempel.omvärldsanalys

4. Filtrera resultat

Gå tillbaka till dina målsättningar och fundera ett varv till på vilka tendenser som är viktiga att upptäcka. Upplever du att något viktigt inte kommer med i dina bevakningar? Eller har det dykt upp en ny konkurrent på marknaden? Bredda eller snäva dina bevakningar för att få så träffsäkra insikter som möjligt.

5. Analysera

Studera mönster, förändringar över tid, relationen mellan olika faktorer, skillnader mellan olika kanaler, etc. Gräv helt enkelt ned dig i data och försök förstå varför ni får de resultaten ni får. Varför blev just detta klippet viralt? Hur kommer det sig att vårt pressmeddelande tolkas annorlunda i sociala medier jämfört med redaktionella? etc.

Omvärldsanalys.exempel.dashboard

6. Rapportera

Dela insikterna med de som behöver dem mest. Andra på marknadsavdelningen, top management, externa stakeholders, eller varför inte era kunder.

_________________________________________________________________________________________________________________

Omvärldsanalys - 9 exempel som alla företag borde jobba med löpande!

Nu när du har koll på hur man som företag kan gå tillväga för att göra en omvärldsanalys är det dags att kika på olika användningsområden och exempel. Nedan har du 9 möjligheter med omvärldsbevakning som alla företag borde ta vara på:

1. Content marketing

Vi har nog alla någon gång känt att idéerna inte direkt serveras på löpande band eller blivit förvånade över att genomslaget inte blev större. Genom omvärldsbevakning kan du enkelt bevaka relevanta ämnen eller pain pointsen som din målgrupp ofta uttrycker. Säg att du jobbar med att ta fram content för ett bemanningsföretag, ja, då kanske en bevakning på ord såsom ‘rekrytering’, ‘företagskultur’ eller ‘employer branding’ kan få inspirationen att flöda. Du kan även analysera vilka sorts inlägg eller ämnen som får mest engagemang, dels på egna kanaler men även i sociala medier överlag, för att på så sätt hämta inspiration både till innehåll och struktur.

2. Målgruppsanalys

Jobbar du inom PR eller marknadsföring ägnar du nog oändligt med timmar åt att förstå vad som engagerar din målgrupp, deras intressen, beteenden och hur de förhåller sig till ert företag. Studera dina valda sökord och se om du kan hitta mönster. Kan olika fraser, kanaler eller relaterade intresseämnen kategoriseras efter era personas? Förmodligen.

3. Konkurrentanalys

För att hålla koll på sina konkurrenters associationer, senaste pressmeddelanden eller jämföra sig med deras kommunikationssatsningar så passar en konkurrentanalys utmärkt. Förutom att fungera som benchmark är det även värdefullt underlag vid framtida strategiska beslut. Här kan du exempelvis se hur en kampanj-jämförelse mellan två företag kan se ut (och få med dig en del lärdomar på köpet).

Konkurrentanalys.Exempel.sentiment.Burger king och Max

4. Varumärkesanalys

Kanske den allra vanligaste och mest självklara analysen att göra - den av ditt eget varumärke. Det man då gör är alla hålla koll på hur varumärket omnämns och exponeras under en bestämd tidsperiod i sociala såväl som redaktionella medier. Använd det för att identifiera riskområden, huruvida varumärkessatsningarna tar fäste även i media eller för att lägga grunden till den övergripande kommunikationsstrategin. Använder du Notifieds verktyg kan du bland annat mäta räckvidd, volym, tonalitet och associationer för att bilda en uppfattning.

Varumärkesanalys.associationer.ordmoln.exempel

Exempel: Oatlys varumärke fick sig en rejäl känga under senaste kampanjen ‘spola mjölken’, där dessa orden var de som användes mest i samband med varumärket.

5. Krishantering

Jobbar du inom PR är kriskommunikation en viktig del. Genom omvärldsbevakning kan du dels hålla koll på genomslaget av eventuella pressmeddelanden, analysera skademinimering och följa den allmänna debatten. Bevakningen kan ge insikter såsom vilka talespersoner som har belysts och hur krisen har spritt sig i sociala medier, etermedia och redaktionella medier. På så sätt kan du dra lärdomar för att den inte ska upprepas. Genom att aktivera ‘Alerts’ på valda bevakningar kan man dessutom få en varning när något är på gång. Omnämns ditt varumärke plötsligt väldigt mycket under en kort tid? Ja, då kan det vara dags att kalla till möte.

6. Kampanjutvärdering

Har man nyligen gjort en produktlansering, en omfattande kampanj eller varumärkesbyggande satsning så är en kampanjanalys perfekt. Det fungerar nämligen som ett kvitto på vilka insatser som fungerar bäst, vilken tidpunkt ett utskick får mest engagemang och vilka ROI som nås.

7. Bevaka intressefrågor

Att bevaka företagets intressefrågor, eller genomföra en ämnesområdesanalys som det också kan kallas, gör det lättare att hålla sig uppdaterad och vara snabb på bollen vid eventuella förändringar. Kanske rör det sig om en potentiell lagstiftning, allmänhetens attityd eller forskning. Oavsett får du en uppfattning om hur ämnet framställs i media, var det diskuteras och vilka som pratar om det.

8. Källanalys

Jobbar du inom marknad har du förmodligen en hel del sociala mediekanaler att administrera. Genom att sammankoppla exempelvis Instagram, Twitter och Facebook kan du enkelt följa upp engagemang och genomslag. Ett annat alternativ är att kombinera någon av ovanstående analyser med en källanalys. Hur diskuteras vårt varumärke på Facebook? I vilken grad omnämns våra konkurrenter i redaktionella medier? Etc. En källanalys kan på så sätt hjälpa dig att ta reda på vilka kanaler som är bäst att satsa på i framtiden, vilka influencers man ska kontakta och mycket mer.

9. Trendanalys

Ett sista sätt att använda sig av omvärldsbevakning på är att studera trender. Kanske letar du efter den optimala perioden att trycka på ett visst erbjudande? Eller så behöver ni bara inspiration till vad ni bör lyfta i kommunikation och när? Enkelt beskrivet sätter man då bara upp sökord till existerande trender för att studera dem över tid, eller för att följa utvecklingen av en fluga som dykt upp i andra bevakningar. Ser den ut att utvecklas till en fullfjädrad trend? Perfekt, då har du goda möjligheter att vara tidig på bollen.

Vabba.analys.exponering

'Vabba' är ett tydligt exempel på hur vissa ämnen är tidsberoende och trendar olika tider under året. Jobbar du för ett apotek och letar efter rätt period att pusha handsprit? Ja, då är december, januari och februari en perfekt kampanjperiod.

Sammanställning

Omvärldsanalys steg-för-steg
4. Filtrera resultatet
6. Rapportera

9 typer av omvärldsanalyser som alla företag borde jobba med löpande:
1. Content Marketing
2. Målgruppsanalys
3. Konkurrentanalys
4. Varumärkesanalys
5. Krishantering
6. Kampanjutvärdering
7. Bevaka intressefrågor
8. Källanalys
9. Trendanalys

Har du inte sedan tidigare ett verktyg för omvärldsbevakning? Eller behöver du hjälp med att finslipa dina existerande? Här kan du boka en demo, testa gratis eller kontakta oss så leder vi dig rätt.

Lycka till!

Notified är en av marknadens mest uppskattade digitala plattformar för att lyssna, mäta och analysera allt om dig, ditt varumärke och din marknad i media så att du kan publicera och distribuera rätt budskap till de som är mest relevanta för dig. Som en del av Intrado erbjuder Notified en heltäckande och diversifierad tjänst av högsta kvalitet - globalt. För ytterligare information om Notified besök www.notified.se.

Clara Michélsen
Marketing Executive