2019-08-30 06:30Bloggpost

Medieanalys: Way Out West

Under helgen gick hippa Way Out West av stapeln i Göteborg, eller en av världens mest medvetna festivaler som den också har kallats. Unga och trendiga festivalbesökare reste land och rike för att ta del av undercover band, vegetariska rätter och sena kvällar på avenyn. Samtidigt står landets alla marknadschefer på led för att få sin del av kakan. Varje år genomför Way Out West nämligen flera uppmärksammade samarbeten för att engagera sina besökare, helt i linje med de värderingar som festivalen ämnar att sprida - miljövänlig, framtidstro och hållbar. I år var Oatly, Norrlands ljus, Coop, Findus, Klarna, SJ och Spotify de partnerföretag som befann sig mitt i PR-bubblan.

Vi har genom en medieanalys studerat de 7 huvudsponsorerna på Way Out West och på så sätt tagit fram 5 lärdomar inom PR som du inte vill missa. En möjlighet att helt enkelt lär sig av de som lagt mycket tid och pengar på planering, för att sen sikta på att göra det ännu bättre under framtida evenemang. Eller som Newton uttryckte det;

“If I have seen further than others it is by standing on the shoulder of giants”.

_________________________________________________________________________________

1.
  Medan det skrivs en hel del om Way Out West i både press och sociala medier under festivaldagarna (uppemot 4100 omnämnanden) så omnämns partnerföretagen (Oatly, Norrlands ljusa, Coop, SJ, Findus, Klarna och Spotify) såväl som deras koncept (e.g. “Pease Out Lounge”, “Smoooth Out West”, “Klimattransparent tack vara Oatly”, “Festivaltåget”, “Equalizer Project”, “Alkoholfri öl och ölpizza”) sparsamt. Av alla 7 företag är det Spotify som med marginal diskuteras mest, följt av ‘Norrlands ljus’ som hashtaggas en hel del på Instagram.

Lärdom: Exponering i media är ett vanligt mål när det kommer till eventmarknadsföring. När man agerar partner eller sponsor på ett så stort evenemang som Way Out West försvinner man dock lätt i det digitala bruset bland artister, fester, fotoväggar och vegetariska maträtter. Bättre utvärderingsmetoder kan därför vara att studera försäljningssiffrorna, varumärkeskännedomen eller varumärkesassociationer, och i vilken grad de ser annorlunda ut före, under och efter evenemanget. Extra tydlig blir såklart utvärderingen om du isolerar den till samma målgrupp som evenemanget riktar sig till.

2.
Under upploppet till festivalen är det (likt under själva festivalen) främst Spotify som syns mycket i media med sin framtagna lista över de mest spelade akterna innan festivalens start. Även deras projekt ‘Equalizer’ får stor uppmärksamhet redan innan festivalen har börjat. Projektet frontades av Linnea Henriksson och bestod av panelsamtal och artistintervjuer med syftet att inspirera kvinnor till att skriva och producera låtar i större utsträckning.

Lärdom: Dra nytta av det som är unikt med ert företag (varumärket, tjänsten eller produkten) för att utveckla ett nytt koncept framtaget med evenemanget i åtanke, men som även går att nyttja före och efter. Börja sedan kommunicera ut det i media i god tid. Här sätter bara fantasin stopp. Kom dock ihåg vikten av att det uppfattas som genuint och bidrar till mervärde även för arrangörerna till eventet och/eller den tilltänkta målgruppen. På så sätt kan ni tidigt uppmärksamma att ni har en finger med i spelet, samtidigt som ni väcker intresse både för er som organisation och er roll under eventet. Spotifys spellista är ett utmärkt exempel då den visar på deras produkt och expertis, samtidigt som den är ett kul tillskott för besökarna såväl som för arrangörerna.

3. Under festivaldagarna delar flera av besökarna sina missnöjen via sociala medier. Klarna får exempelvis kritik för att deras ‘Klarnakort’ med tillhörande Way Out West-rabatt inte fungerat under helgen, medan Norrlands ljus anklagas för att servera utgången öl. Lika ofta handlar det om besökare som har problem att hitta företagen på plats eller har frågor om deras närvaro.

Lärdom: Håll koll på vad som skrivs om er närvaro i realtid. När man deltar på ett evenemang som pågår under flera dagar finns det goda möjligheter att bemöta missnöjda kunder direkt på plats. Be dem exempelvis komma förbi igen för någon sorts kompensation eller gest och omvandla på så sätt negativ publicitet. För att göra detta krävs det dock att ni har resurser för att hålla koll. Ett verktyg för omvärldsbevakning som bevakar er närvaro under evenemanget kan vara en lösning som dessutom underlättar. Att under evenemanget slänga ett extra öga på kommentarsfälten i era egna kanaler är även det viktigt för att inte gå miste om interaktioner, något som exempelvis Findus tabbade sig på under en tidigare upplaga av Way Out West;

4.  Att partnerföretagen har lyckats ta fram uppskattade koncept är tydligt, då flera besökare både innan och under veckan delar i sociala medier hur de ser framemot att besöka deras lounger även i år igen. Findus med deras ärtglass och Tuttifruttis-photobooth (inte huvudsponsor dock) är bara två tydliga exempel som nämns flera gånger.

Lärdom: Det lönar sig att vara återkommande. Att bygga ett långsiktigt samarbete med en arrangör innebär inte bara gratis uppmärksamhet till nästa år, men företagets närvaro uppfattas många gånger också som mer genuin och självklar. Med det sagt handlar det lika mycket om att år till år göra det snyggt, fylla en funktion på plats och samtidigt skapa mervärde.

5
. Under veckan delar flera av huvudsponsorerna med sig av sin festivalnärvaro på sociala medier, något som visar sig vara ett smart drag. Spotifys och Findus Instagraminlägg som visar företagen på plats under Way Out West får exempelvis 46% respektive 28% mer engagemang än genomsnittet på de 20 senaste inläggen i vardera flöde.

Lärdom:
Nyttja era egna kanaler. Förmodligen en självklarhet för många, men att annonsera sin närvaro och sen löpande uppdatera om vad som sker på plats är ett enkelt sätt för att få bättre genomslag och samtidigt öka det genomsnittliga engagemanget.

För att summera:

1. Agerar du sponsor till ett evenemang är alternativa utvärderingsmetoder såsom försäljningssiffror, varumärkeskännedom eller varumärkesassociationer att föredra. Annat kan gälla när du arrangerar ett eget evenemang, eftersom medialt genomslag då är troligare.

2. Ta fram ett koncept som lyfter det som är unikt för er som företag, samtidigt som det skapar mervärde för besökare och arrangörer. Börja kommunicera konceptet redan innan evenemanget drar igång.

3. Håll koll på vad som skrivs om er närvaro i realtid för att kunna bemöta kritik och kompensera missnöjda besökare direkt på plats.

4. Att vara återkommande kan bidra med gratis uppmärksamhet, samtidigt som närvaron uppfattas som mer genuin och självklar.

5. Nyttja era egna kanaler även under evenemanget för att kommunicera er närvaro. Det är troligt att det leder till ett högre engagemang och medial spridning.

Lycka till!

Notified är en av marknadens mest uppskattade digitala plattformar för att lyssna, mäta och analysera allt om dig, ditt varumärke och din marknad i media så att du kan publicera och distribuera rätt budskap till de som är mest relevanta för dig. Som en del av Intrado erbjuder Notified en heltäckande och diversifierad tjänst av högsta kvalitet - globalt. För ytterligare information om Notified besök www.notified.se.

Clara Michélsen
Marketing Executive