2016-11-08 15:29Pressmeddelande

Notified förvärvar Twintip Insights mediebevakningsverksamhet

Notified och Twintip Insights har kommit till en överenskommelse om att Twintip Insights mediebevakningsverksamhet förvärvas av Notified. Detta då Twintip Insights har fattat beslutet om att renodla sin verksamhet för att helt fokusera på sin plattform Twintip Dashboard för att analysera big social data. Affären innebär att samtliga av Twintips mediebevakningskunder kommer att få sin mediebevakning levererad av Notified.

Sedan ett tag står det även klart att Marcus Norrving, som var med och grundade Notified, går in som VD för bolaget. Ett inledande arbete i sin nya roll som VD blir således förvärvet av Twintip Insights mediebevakningsverksamhet.

- Förvärvet går helt i linje med vår tillväxtstrategi, berättar Marcus. Vi har bestämt oss för att växla upp bolaget ytterligare ett snäpp och flytta fram positionerna både produktmässigt och ambitionsmässigt, fortsätter han.

Twintip Insights har varit verksamma på den svenska marknaden sedan 2011, året efter Notified grundades. Twintip Insights mediebevakningsdel har man nu valt att sälja och då är man nöjd över att man har hittat en överenskommelse med just Notified. Efter försäljningen kommer Twintip fullt ut fokusera på sin nya plattform, Twintip Dashboard för analys av big social data, som innebär att förstå och analysera trender, varumärken och målgrupper i syfte att optimera kommunikation.

- När vi nu fattat beslutet att renodla verksamheten är vi därför mycket glada över denna överenskommelse med Notified för vår mediabevakning, i vår mening är Notified den bästa leverantören på marknaden för just detta, säger Kristofer Ljungdahl, VD och medgrundare av Twintip Insights. Vårt system Twintip Dashboard har tagit en spännande position globalt och den vill vi lägga all kraft på att vidareutveckla.

Marcus Norrving var med och grundade Notified och har tidigare haft rollen som produktchef. Senaste året har han haft en aktiv styrelseroll och fokuserat på att driva upp Notifieds andra produkt Sparkle, ett affärsområde som även det växer kraftigt internationellt.

Notified omsatte förra året 21,5 MSEK och gjorde ett rörelseresultat på 5,8 MSEK. Efter uppköpet levererar bolaget genom sina två produkter tjänster till mer än 1000 kunder världen över.

För mer information kring förvärvet, kontakta Marcus Norrving, marcus.norrving@notified.com, 0708-681158.

För pressrelaterade frågor kring Notified, vänligen kontakta Sophie Valencia Vogel, sophie@notified.com, 0763-20 00 02.

Notified is the first truly unified earned media communications platform. Founded in 2009, the company has helped thousands of brands to get closer to their audience and increase the reach of their content.