2018-05-07 09:34Bloggpost

Transparent storytelling som leder till konvertering

Carin RoeraadeCarin Roeraade

Den 22 februari kickstartade vi säsongens serie av inspirationsföreläsningar. Carin Roeraade, Head of Concept and Strategy på contentbyrån Make Your Mark (som i förra veckan utseddes till Årets byrå i kategorin contentbyråer) talade om hur du kan framtidssäkra din storytelling.

Transparent storytelling är en av de starkaste trenderna inom marknadsföring just nu och lyckas du leder det med största sannolikhet till ökad konvertering.

Carin inledde föreläsningen med att berätta att:

“Ett företag som jobbar med transparens aldrig tidigare har haft så bra chanser att lyckas än just nu – på alla sätt. Det gäller inom försäljning, varumärkesbyggande och Employer branding.”

HUR KOM VI HIT?

Hon fortsatte genom att ta oss igenom hur vi som konsumenter har intresserat oss för eller snarare inte alls visat något intresse för vad som ligger bakom företagens polerade yta och reklambudskap under 80- och 90-talet. I början på 2000-talet börjar sedan så smått transparens och proaktivitet efterfrågas och faktorer som påverkade efterfrågan var bl.a:

• Nischade initiativ som till exempel tidningar som Adbuster.
  • Transparency International (korruptionsindex).
  • 2002 års Earth summit´s Greenwash award.

Sedan kom Internet och inte oväntat blev det den största möjliggöraren för transparens, då allt helt plötsligt blev mycket tillgängligare. De efterföljande åren upplevs som lugnare och många företag fokuserar på ett aktivt CSR-arbete. Tills vi som Carin benämner det “slungades ut ur vår bekväma verklighet” då Trump intog presidentskapet i USA. Carin nämner att 2018 har kallats för “uppvaknandets år” av Kairos Future och att Schibsteds framtidsrapport heter “Reality is making a comeback”.

Idag finns ett oerhört sug efter vetenskapsbaserad fakta, Metoo ställer nya krav på företagskulturer, vi står inför nya lagar och förordningar såsom GDPR, vi stöter dagligen på begreppet Fake news och allt oftare även Fake reklam.

INTE BARA MARKNADSAVDELNINGEN

Carin redovisar siffror från en amerikansk studie gjord av Label Insights som visar att:

• 94% av konsumenter idag säger att de i högre grad skulle vara lojala mot ett företag som är transparent.
  • 73 % är villiga att betala mer för en produkt som lovar total transparens.
  • 39% gladeligen skulle byta till ett nytt varumärke om det utlovade transparens.

En grupp som är drivande i denna utveckling är “Millennial mums”. Det är en målgrupp som inte bara har en stor budget (de står ofta för inköpen till familjen), de är också en digitalt synbar och högljudd målgrupp. I en tid då förtjänad media och word of mouth blir allt mer betydelsefullt för att vinna förtroende hos sin målgrupp och när Nielsen visar på siffror som säger att 83% av konsumenterna litar på rekommendationer från personer de känner, så är det svårt att bortse från kraften denna målgrupp innehar.

Carin fortsätter med att återigen påpeka att transparens inte endast gäller marknadsföring utan också i allra högsta grad employer branding.

SEX GÅNGER HÖGRE FÖRSÄLJNING

Carin tar under föreläsningen upp två exempel på företag som jobbat effektivt med transparent storytelling.

1. Patagonia säljer fritidskläder uttalat för “tysta” sporter så som klättring och vandring. När Donald Trump i december 2017 gick ut med att två amerikanska nationalparker skulle minskas avsevärt reagerade Patagonia direkt på sociala medier. Två dagar senare tog de ytterligare krafttag när de gick in i en gemensam stämning mot regeringen. Detta var inget impulsivt beslut och var oerhört trovärdig då de inte bara valde sin fajt, de hade under lång tid jobbat med lobbyverksamhet för att stoppa detta beslut.

Initiativet visade sig vara framgångsrikt inte bara för att stärka varumärket, deras online försäljning ökade med sex gånger en vanlig dag och var 7% högre än veckan innan – som var Cyber monday!

1. Försvarsmakten har länge setts som en “stängd” organisation som arbetar utan insyn från omvärlden. Nu har de skapat sajten “Vår Historia”, där de oerhört öppet berättar om sig själva och där de även lyfter upp tunga siffror som bl.a visar antalet omkomna civila.

MÅSTE JAG STÄMMA EN REGERING?

Du kan med små enkla medel ta steg närmre transparens. Det din målgrupp vill göra är att kika in bakom fasaderna.

Oliver Campell bryter i sin e-handel ner priset på sin produkt till vad de olika delarna kostar.

Parfymkedjan Labo visar direkt i butiken hur de blandar sina parfymer och låter dig på så sätt få en inblick bakom kulisserna.

Live-videor på sociala medier är ytterligare ett sätt att visa på transparens och fungerar dessutom väl ihop med Facebooks förändringar i sina algoritmer. Live-videor har visat sig få 10 ggr fler kommentarer än vanliga videor.

DIN CHECKLISTA TILL TRANSPARENT STORYTELLING

Carin delar med sig av sin och Make your Marks checklista för att lyckas:

1. Acceptera utmaningen – Tar tid och kräver resurser men det är värt det.
  2. Alla ska med – Detta är inte något enbart för marknadsavdelningen utan det ska genomsyra hela företaget och företagskulturen.
  3. Från CSR till Brand purpose – Det är ert företags värdegrund som ni ska marknadsföra.
  4. Smart storytelling – Var noga med att välja något som passar just er.
  5. Pick your battle – Alla behöver inte kämpa för miljön eller feminismen, välj er fråga som ni kan backa upp.
  6. Ökad försäljning, ökad huvudvärk – Transparent storytelling kommer att ge resultat men det är också tufft att vara transparenta.

För de företag som vill framtidssäkra sin kommunikation är transparens inte bara eftersträvansvärt utan också snart en hygienfaktor.

Vi är så inspirerade av Carins föreläsning! Blev du också det? Dela gärna med dig av dina tankar i kommentarsfältet nedan. Alla våra inspirationsföreläsningar sänds live på vår Facebook-sida, där du även kan se hela Carins föreläsning och inbjudningar till kommande inspirationstillfällen.

För dig som vill jobba mer med transparens, word of mouth marketing och bli bättre på att dra nytta av förtjänad media så släppte vi på Notified en ny plattform i december som låter dig göra just det. Vill du veta mer om detta – kontakta oss så visar vi dig hur.

Vill du komma i kontakt med Carin Roeraade, kan du maila henne här: carin.roeraade@makeyourmark.se. Har du tips på någon föreläsare du gärna vill lyssna på eller vill du kanske föreläsa själv? Skicka ett mail till: louise@notified.com

På Notified bygger vi framtidens kommunikationsplattform. Företaget NSO Group AB som äger Notified grundades 2009. Idag är vi ca 25 anställda på våra kontor i Stockholm och Malmö.